Een te late bestelling, een verkeerde inschatting of een kanaal dat dicht is vanwege laag water. Er kunnen verschillende redenen zijn waardoor u niet de juiste grondstoffen tot uw beschikking heeft. “Wat er ook gebeurt: wij proberen elk gat dicht te lopen”, aldus directeur Adriaan Egas.
Mengvoederfabrieken hebben volgens Adriaan doorgaans twee ‘zorgen’: de prijzen van diervoedergrondstoffen en just-in-time-leveringen. “Aan het eerste kunnen wij niets doen, want klanten bepalen zelf wat ze inkopen en tegen welke prijs. Aan het tweede kunnen we natuurlijk wel iets doen. Daarom hebben wij hier niet alleen onze organisatie volledig op ingericht, maar zijn wij in onze werkwijze ook superflexibel en oplossingsgericht.”
Groans oprichter Anton de Groot Sr. zei in zijn tijd regelmatig: ‘Het onmogelijke doen wij direct, wonderen duren wat langer’. Deze spreuk gaat tegenwoordig minder vaak over de tong, maar de instelling is al sinds 1977 onveranderd. “Typerend is de invoering van het nieuwe ERP-systeem vorig jaar”, zegt Adriaan. “Daarin zat een standaard logistieke oplossing, maar die zou ons minder flexibel maken. Omdat wij niet wilden dat onze planners ‘nee’ moeten verkopen, hebben wij dit helemaal omgebouwd.”
“Een lading terugkopen? Daarover gaan wij ‘gewoon’ het gesprek aan.”
U vraagt, wij leveren: in principe is het zo eenvoudig. En dat leggen wij vast in een overeenkomst. Maar zoals in elke branche is de praktijk vaak weerbarstiger dan gedacht, waardoor wijzigingen wenselijk zijn. Adriaan: “Wij houden dan niet star vast aan een contract, maar stellen ons coulant op. Een lading terugkopen? Daarover gaan wij ‘gewoon’ het gesprek aan. Moet de kwaliteit van een bepaalde grondstof veranderen? Dan kijken wij altijd wat wij kunnen betekenen. Hoe dan ook: het klantbelang staat altijd voorop.”